Журнал Российского общества по неразрушающему контролю и технической диагностике
The journal of the Russian society for non-destructive testing and technical diagnostic
 
| Русский Русский | English English |
 
Главная
23 | 11 | 2024
2016, 12 декабрь (December)

DOI: 10.14489/td.2016.12.pp.010-015

Цвайгерт Р. Г., Степанова Л. Н., Кабанов С. И., Чернова В. В.
ОПРЕДЕЛЕНИЕ СТЕПЕНИ ОПАСНОСТИ ДЕФЕКТОВ БОКОВОЙ РАМЫ ТЕЛЕЖКИ ГРУЗОВОГО ВАГОНА С ИСПОЛЬЗОВАНИЕМ МЕТОДА АКУСТИЧЕСКОЙ ЭМИССИИ
(с. 10-15)

Аннотация. При прочностных испытаниях боковых рам тележки грузового вагона предложено расчет степени опасности локализованных дефектов проводить через интегральный коэффициент опасности, связанный с основными информативными параметрами (амплитудой, MARSE, временем нарастания огибающей переднего фронта, двухинтервальным коэффициентом, доминантной частотой) сигналов АЭ. Учет зависимости данных параметров от расстояния, определяемого от зоны разрушения до ближайшего акустического датчика, повышает достоверность оценки степени опасности дефекта и качества браковки. Приведен пример определения степени опасности двух дефектов, зарегистрированных в зонах буксовых проемов боковой рамы коробчатого сечения.

Ключевые слова:  литье, дефект, боковая рама, коэффициент опасности, акустическая эмиссия.

 

Tsvaigert R. G., Stepanova L. N., Kabanov S. I., Chernova V. V.
RISK LEVEL DETERMINATION OF A DEFECT OF FREIGHT-CAR TRUCK SOLEBAR USING ACOUSTIC EMISSION TECHNIQUE
(pp. 10-15)

Abstract. The freight-car truck solebars sustain both vertical and horizontal cyclic load on-stream. The manufacturing casting defect (abscesses, holes etc.) can lead to quick breaks and accidents. Final inspection of cast parts by active methods of nondestructive test (NDT) (visual, magnetic, fluxgate methods, eddy current testing) is not always effective because of the roughened surface and scales. In addition, the part of the most critical defects is possible to detect only in the load carrying object. An acoustic emission technique (AE) is used for before-the-fact propagate defects identification and assessment their risk level in real-time. It is suggested to perform calculations of localized defects risk level with usage of integral danger coefficient during the strength tests of freight-car truck solebars. The integral danger coefficient is caused by informative parameters (amplitude, MARSE, rise time of riseup portion envelope, dominant frequency, two-interval coefficient) of AE signals. It is analyzed the dependence of distance from the fracture zone to the nearest acoustic sensor, to the informative parameters. It is indicated that values of amplitude, MARSE and two-interval coefficient increased when distance, from the fracture zone to the sensor, increased too. Taking into account the informative parameters distance relations improves the reliability of estimating the risk level of defects and the quality of the rejection. The example of determination of risk level for two defects located in the solebars are given.

Keywords: cast, defect, solebar, danger coefficient, acoustic emission.

Рус

Р. Г. Цвайгерт (Дорожное конструкторско-технологическое бюро Западно-Сибирской железной дороги – филиала ОАО «РЖД», Новосибирск, Россия) E-mail: Данный адрес e-mail защищен от спам-ботов, Вам необходимо включить Javascript для его просмотра.
Л. Н. Степанова, С. И. Кабанов (ФГУП «Сибирский научно-исследовательский институт авиации им. С. А. Чаплыгина», Новосибирск, Россия) E-mail: Данный адрес e-mail защищен от спам-ботов, Вам необходимо включить Javascript для его просмотра. , aergroup@ ngs.ru
В. В. Чернова (Сибирский государственный университет путей сообщений (СГУПС), Новосибирск, Россия)

 

Eng

R. G. Tsvaigert (The Road Engineering and Design Department of West Siberian Railway – Branch of the Russian Railway, Novosibirsk, Russia) E-mail: Данный адрес e-mail защищен от спам-ботов, Вам необходимо включить Javascript для его просмотра.
L. N. Stepanova, S. I. Kabanov (Federal State Unitary Enterprise «Siberian Aeronautical Research Institute named after S. A. Chaplygin», Novosibirsk, Russia) E-mail: Данный адрес e-mail защищен от спам-ботов, Вам необходимо включить Javascript для его просмотра. , aergroup@ ngs.ru
V. V. Chernova (Siberian State University of Transport Communications (SGUPS), Novosibirsk, Russia)

 

Рус

1. Грассман С. А., Цвайгерт Р. Г., Степанова Л. Н. и др. Акустико-эмиссионный контроль боковых рам тележки грузового вагона как один из перспективных современных методов диагностики // Вестник РГУПС. 2014. № 4. С. 30 – 36.
2. Методика акустико-эмиссионного контроля (диагностирования) боковых рам и надрессорных балок тележек модели 18-100, проработавших более 30 лет. М.: ЦВ МПС РФ, 2002. 46 с.
3. Муравьев В. В., Муравьев М. В., Бехер С. А. Применение методики обработки сигналов для повышения точности локализации сигналов АЭ // Дефектоскопия. 2002. № 8. С. 53 – 68.

Eng

1. Bolchanov A.A., Grassman S. A., Tsvaigert R. G., Stepanova L. N. (2014). Acoustical emission testing of freight car bogie solebars as one of the most perspective contemporary diagnostic technique. Vestnik RGUPS, (4), pp. 30-36. [in Russian language]
2. The method of acoustic emission monitoring (diagnosing) of side frames and bolsters of the bogies model 18-100, which have worked for more than 30 years. Moscow: TsV MPS RF. [in Russian language]
3. Murav'ev V. V., Murav'ev M. V., Bekher S. A. (2002). A novel technique of AE signal processing for upgrading the accuracy of flaw localization. Defektoskopiia, (8), pp. 53-68. [in Russian language] doi: 10.1023/A:1022488802820.

Рус

Статью можно приобрести в электронном виде (PDF формат).

Стоимость статьи 350 руб. (в том числе НДС 18%). После оформления заказа, в течение нескольких дней, на указанный вами e-mail придут счет и квитанция для оплаты в банке.

После поступления денег на счет издательства, вам будет выслан электронный вариант статьи.

Для заказа статьи заполните форму:

Форма заказа статьи



Дополнительно для юридических лиц:


Type the characters you see in the picture below



.

Eng

This article  is available in electronic format (PDF).

The cost of a single article is 350 rubles. (including VAT 18%). After you place an order within a few days, you will receive following documents to your specified e-mail: account on payment and receipt to pay in the bank.

After depositing your payment on our bank account we send you file of the article by e-mail.

To order articles please fill out the form below:

Purchase digital version of a single article


Type the characters you see in the picture below



 

 

 

 

 

.

.

 

 
Rambler's Top100 Яндекс цитирования