Журнал Российского общества по неразрушающему контролю и технической диагностике
The journal of the Russian society for non-destructive testing and technical diagnostic
 
| Русский Русский | English English |
 
Главная
23 | 11 | 2024
2021, 05 май (Mayl)

DOI: 10.14489/td.2021.05.pp.014-029

Тарабрин В. Ф.
СИСТЕМА СТАНДАРТИЗАЦИИ И МЕТРОЛОГИЧЕСКОГО ОБЕСПЕЧЕНИЯ СКОРОСТНЫХ СРЕДСТВ ДЕФЕКТОСКОПИИ РЕЛЬСОВ ПРИ ИХ ПРОИЗВОДСТВЕ И ЭКСПЛУАТАЦИИ
(c. 14-29)

Аннотация. Отмечается важность стандартизации и метрологического обеспечения при скоростной дефектоскопии рельсов. АО «Фирма ТВЕМА» создана служба качества, заводских испытаний и метрологического обеспечения, включающая в себя структурные подразделения: отдел метрологии и качества, метрологическую лабораторию, испытательную лабораторию, бюро технического контроля, выполняющие научно-методическое сопровождение разработки средств измерений, испытания, поверку и калибровку средств дефектоскопии при производстве и эксплуатации. АО «Фирма ТВЕМА» организовано изготовление и поставка железным дорогам моделей дефектов рельсов для первичной метрологической аттестации, динамических испытаний мобильных средств НК. Введен в эксплуатацию испытательный участок на Экспериментальном кольце АО «ВНИИЖТ».

Ключевые слова:  аттестация, скоростная дефектоскопия рельсов, стандарты, метрологическое обеспечение, модели дефектов, испытательный участок, динамические испытания.

 

Tarabrin V. F.
SYSTEM OF STANDARDIZATION AND METROLOGICAL SUPPORT OF SPEED DEFECTIVE MEANS OF RAILS IN THEIR PRODUCTION AND OPERATION
(pp. 14-29)

Abstract. The importance of standardization and metrological support for high-speed rail flaw detection is noted. JSC “Firm TVEMA” has created a service for quality, factory testing and metrological support. The data on the development and development of the production of JSC “Firma TVEMA” of a complex of removable and mobile technical means of NDT with maximum automation of instrument control and processing of control data, creation of a quality service, factory testing and metrological support are given. It is shown that the service includes structural subdivisions: the department of metrology and quality, a metrological laboratory, a testing laboratory, a technical control bureau that provide scientific and methodological support for the development of measuring instruments, testing, verification and calibration of flaw detection instruments during their production and operation. JSC “Firma TVEMA” organized the production and delivery of models of rail defects to railways with primary certification by the metrological laboratory for dynamic testing of mobile NDT vehicles. A test section was put into operation at the Experimental Ring of JSC VNIIZhT with certified defect models, which made it possible to accumulate research material for the further development of high-speed flaw detectors.

Keywords: certification, high-speed defectoscopy of rails, standards, metrological support, defect models, test section, dynamic tests.

Рус

В. Ф. Тарабрин (АО «Фирма ТВЕМА», Москва, Россия) E-mail: Данный адрес e-mail защищен от спам-ботов, Вам необходимо включить Javascript для его просмотра.  

Eng

V. F. Tarabrin (JSC “Firm TVEMA”, Moscow, Russia) E-mail: Данный адрес e-mail защищен от спам-ботов, Вам необходимо включить Javascript для его просмотра.  

Рус

1. Тарабрин В. Ф. Комплексирование методов, разработка и внедрение систем диагностики рельсового пути // Контроль. Диагностика. 2018. № 9. С. 30 – 47.
2. Heckel Th., Thomas H.-M., Kreutzbruck M., Rühe S. High Speed Non-Destructive Rail Testing with Advanced and Eddy-Current Testing Techniques, 2009. URL: (PDF) High Speed Non-Destructive Rail Testing with Advanced Ultrasound and Eddy-Current Testing Techniques (researchgate.net)
3. Тарабрин В. Ф. Аппаратно-программное обеспечение мобильных средств рельсовой дефектоскопии // Контроль. Диагностика. 2020. Т. 23, № 12. С. 34 – 43.
4. Тарабрин В. Ф. Сопоставление характеристик искательных систем мобильных средств дефектоскопии рельсов // Контроль. Диагностика. 2020. № 10. С. 40 – 48.
5. Гурвич А. К. О классификации дефектов в рельсах // В мире НК. 2004. № 3(25). С. 64–65.
6. Марков А. А. Методология и средства ультразвукового контроля рельсов: автореф. дис. … д-ра техн. наук. СПб., 2003.
7. Марков А. А., Шпагин Д. А. Ультразвуковая дефектоскопия рельсов. 2-е изд., перераб. и доп. СПб.: Образование-Культура, 2013. 284 с.
8. Брандис М. П., Заика С. И., Лончак В. А., Марандич Д. М. Руководство по дефектоскопии рельсов мобильными средствами контроля. Кишинев: Balacron, 2005, 207 с. 2,52 МБ. (DjVu).
9. Krug G., Orjelik V., Aharoni R. Comparative Data Analysis for Optimal High-Speed Railways Testing // Abstracts of the XV World Conference on Non-Destructive Testing. 15 – 21 October 2000, Rome, Italy. Rome, 2000.
10. Clark R., Singh S., Haist С. Ultrasonic characterization of defects in rails // Insight. 2002. V. 44. Nо. 6. P. 341 – 347
11. Харрис У. Дж., Захаров С. М., Ландгрен Дж. и др. Обобщение передового опыта тяжеловесного движения: вопросы взаимодействия колеса и рельса: пер. с англ. М.: Интекст, 2002. 408 с.
12. Бугаенко В. М. Перспективы совершенствования системы контроля рельсов // Путь и путевое хозяйство. 1997. № 11. С. 6 – 9.
13. Тарабрин В. Ф., Главатский Д. А., Чистякова О. Е., Кононов Д. А. О выявляемости дефектов в шейке рельса // Путь и путевое хозяйство. 2011. № 12. С. 10 – 13.
14. Базулин Е. Г., Тарабрин В. Ф. Выбор метода ультразвукового контроля перьев подошвы рельса // Контроль. Диагностика. 2017. № 9. С. 20 – 31.
15. Марков А. А., Мосягин В. В. Проблемы обнаружения дефектов в рельсах со значительным износом // В мире неразрушающего контроля. 2013. № 3. С. 71 – 73.

Eng

1. Tarabrin V. F. (2018). Compilation of methods, development and implementation of rail track diagnostic systems. Kontrol'. Diagnostika, (9), pp. 30 – 47. [in Russian language] DOI: 10.14489/td.2018.09.pp.030-047
2. Heckel Th., Thomas H.-M., Kreutzbruck M., Rühe S. (2009). High Speed Non-Destructive Rail Testing with Advanced and Eddy-Current Testing Techniques. Available at: (PDF) High Speed Non-Destructive Rail Testing with Advanced Ultrasound and Eddy-Current Testing Techniques (researchgate.net)
3. Tarabrin V. F. (2020). Hardware and software for mobile rail inspection tools. Kontrol'. Diagnostika, Vol. 23, (12), pp. 34 – 43. [in Russian language] DOI: 10.14489/td.2020.12.pp.034-043
4. Tarabrin V. F. (2020). Comparison of characteristics of searching systems of mobile means of rails of rail defectoscopy. Kontrol'. Diagnostika, (10), pp. 40 – 48. [in Russian language] DOI: 10.14489/td.2020.10.pp.040-048
5. Gurvich A. K. (2004). On the classification of defects in rails. V mire NK, 25(3), pp. 64–65. [in Russian language]
6. Markov A. A. (2003). Methodology and means of ultrasonic testing of rails. Saint Petersburg. [in Russian language]
7. Markov A. A., Shpagin D. A. (2013). Ultrasonic flaw detection of rails. 2nd ed. Saint Petersburg: Obrazovanie-Kul'tura. [in Russian language]
8. Brandis M. P., Zaika S. I., Lonchak V. A., Marandich D. M. (2005). Guidelines for flaw detection of rails with mobile inspection tools. Kishinev: Balacron. 2,52 МБ. (DjVu). [in Russian language]
9. Krug G., Orjelik V., Aharoni R. (2000). Comparative Data Analysis for Optimal High-Speed Railways Testing. Abstracts of the XV World Conference on Non-Destructive Testing. Rome.
10. Clark R., Singh S., Haist С. (2002). Ultrasonic characterization of defects in rails. Insight, Vol. 44, (6), pp. 341 – 347
11. Harris U. Dzh., Zaharov S. M., Landgren Dzh. et al. (2002). Generalization of the best practices in heavy-haul traffic: issues of wheel-rail interaction. Moscow: Intekst. [in Russian language]
12. Bugaenko V. M. (1997). Prospects for improving the rail control system. Put' i putevoe hozyaystvo, (11), pp. 6 – 9. [in Russian language]
13. Tarabrin V. F., Glavatskiy D. A., Chistyakova O. E., Kononov D. A. (2011). About detectability of defects in the rail neck. Put' i putevoe hozyaystvo, (12), pp. 10 – 13. [in Russian language]
14. Bazulin E. G., Tarabrin V. F. (2017). The choice of method of ultrasonic inspection of the side of the rail foot. Kontrol'. Diagnostika, (9), pp. 20 – 31. [in Russian language] DOI: 10.14489/td.2017.09.pp.020-031
15. Markov A. A., Mosyagin V. V. (2013). Defect detection problems in rails with significant wear. V mire nerazrushayu-shchego kontrolya, (3), pp. 71 – 73. [in Russian language]

Рус

Статью можно приобрести в электронном виде (PDF формат).

Стоимость статьи 450 руб. (в том числе НДС 18%). После оформления заказа, в течение нескольких дней, на указанный вами e-mail придут счет и квитанция для оплаты в банке.

После поступления денег на счет издательства, вам будет выслан электронный вариант статьи.

Для заказа скопируйте doi статьи:

10.14489/td.2021.05.pp.014-029

и заполните  форму 

Отправляя форму вы даете согласие на обработку персональных данных.

.

 

Eng

This article  is available in electronic format (PDF).

The cost of a single article is 450 rubles. (including VAT 18%). After you place an order within a few days, you will receive following documents to your specified e-mail: account on payment and receipt to pay in the bank.

After depositing your payment on our bank account we send you file of the article by e-mail.

To order articles please copy the article doi:

10.14489/td.2021.05.pp.014-029

and fill out the  form  

 

.

 

 
Rambler's Top100 Яндекс цитирования