Журнал Российского общества по неразрушающему контролю и технической диагностике
The journal of the Russian society for non-destructive testing and technical diagnostic
 
| Русский Русский | English English |
 
Главная Архив номеров
22 | 12 | 2024
2016, 06 июнь (June)

DOI: 10.14489/td.2016.06.pp.036-045

Марков А.А., Антипов А.Г.
ВОЗМОЖНОСТИ МАГНИТОДИНАМИЧЕСКОГО МЕТОДА ДЕФЕКТОСКОПИИ РЕЛЬСОВ
(c. 36-45)

Аннотация. Приведены описание и результаты экспериментальных исследований новой намагничивающей системы вагона-дефектоскопа, реализующего магнитодинамический (МД) метод контроля. Показана высокая повторяемость сигналов от моделей дефектов на разных скоростях сканирования и выявляемость дефектов на значительной (до 15 мм) глубине залегания. Специфические особенности исследуемых сигналов позволили раскрыть дополнительные возможности МД-метода, пригодные при диагностике железнодорожной инфраструктуры.

Ключевые слова:  рельсовая дефектоскопия, магнитодинамический метод, метод рассеяния магнитного потока, поперечная трещина.

 

Markov A.A., Antipov A.G.
THE FEATURES OF MFL OF RAILS
(pp. 36-45)

Abstract. Magnetic flux leakage (MFL) is a method of nondestructive testing applicable to ferromagnetic materials. MFL is used on railways to examine the rail tracks for flaws that could lead to the catastrophic failures. The method implies moving sources of static magnetic field (a magnetization system) act on the rail allowing one to detect anomalies inside the rail based on the field distortion near it. The magnetization system, in which the magnetic flux penetrates into the rail through the wheels of NDT vehicle, with an extended interpole distance increases the magnetization depth at high speeds. This allows detecting deeper located rail flaws as compared with the traditional U-shaped magnetization, which is confirmed by the presented results of new magnetization system testing. High reproducibility of MFL signals enables to automate the detection of connective elements of railway (joints, welds, switches etc.) with adequate reliability. The research shows that MFL also allows to realize the following issues: to effectively control rail welds, assuming the maintenance of time-ordered bank of signals; to monitor the temperature dependent state of the rail using special ferromagnetic labels; to measure the speed of the vehicle using signal correlation technique.

Keywords: rail NDT, magnetic flux leakage, MFL, transverse crack.

Рус

А. А. Марков, А. Г. Антипов (ОАО «Радиоавионика», Санкт-Петербург, Россия) E-mail: Данный адрес e-mail защищен от спам-ботов, Вам необходимо включить Javascript для его просмотра.  

Eng

A. A. Markov, A. G. Antipov (Radioavionica Corporation, Saint-Petersburg, Russia) E-mail: Данный адрес e-mail защищен от спам-ботов, Вам необходимо включить Javascript для его просмотра.  

Рус

1. Bubenik T. A., Nestleroth J. B., Eiber R. J., Saffell B. F. Magnetic Flux Leakage (MFL) technology for natural gas pipeline inspection. Chicago: Gas Research Institute, 1992. 140 с.
2. Гурвич А. К., Довнар Б. П., Козлов В. Б. и др. Неразрушающий контроль рельсов при их эксплуатации и ремонте / под ред. А. К. Гурвича. М.: Транспорт, 1983. 318 с.
3. Марков А. А. Проблемы скоростной дефектоскопии железнодорожных рельсов, уложенных в путь // Радиоэлектроника и связь. 1999. № 1. С. 23 – 38.
4. Антипов А. Г., Марков А. А. Оценка глубины выявления поперечных трещин магнитодинамическим методом в дефектоскопии рельсов // Дефектоскопия. № 9. 2014. С. 3 – 9.
5. Антипов А. Г., Марков А. А. Автоматизация анализа сигналов магнитодинамического контроля рельсов // В мире неразрушающего контроля. 2014. № 2. С. 25 – 30.
6. Пат. на изобр. № RU 2521095. Способ диагностики рельсового пути / А. А. Марков, Е. А. Кузнецова, А. Г. Антипов, А. Ю. Веревкин. Опубл. 27.06.2014 // Бюл. № 18.
7. Марков А. А., Антипов А. Г. Корреляционный анализ сигналов контроля сварных стыков магнитодинамическим методом // В мире неразрушающего контроля. 2015. № 2. С. 74 – 77.
8. Пат. на изобр. RU 2309402. Способ ультразвукового контроля сварных стыков рельсов / А. А. Марков. Опубл. 22.11.2005.
9. Приезжев С. С., Марков А. А., Козьяков А. Б. Контроль сварных стыков на Куйбышевской дороге // Путь и путевое хозяйство. 2007. № 5. С. 2 – 4.
10. Пат. RU 127703. Магнитный дефектоскоп – измеритель скорости / А. А. Марков, А. Г. Антипов. Опубл. 10.05.2013 // Бюл. 2013. № 13.
11. Пат. RU 2578897.Способ оценки угона рельсовой плети / А. А. Марков, А. Г. Антипов. Опубл. 27.03.2016 // Бюл. № 18.
12. Марков А. А., Политай П. Г., Маховиков С. П. и др. Комплексный анализ состояния рельсового пути с помощью нового вагона-дефектоскопа «АВИКОН-03М» // В мире неразрушающего контроля. 2013. № 3. С. 74 – 79.

Eng

1. Bubenik T. A., Nestleroth J. B., Eiber R. J., Saffell B. F. (1992). Magnetic Flux Leakage (MFL) technology for natural gas pipeline inspection. Chicago: Gas Research Institute.
2. Gurvich A. K. (Ed.), Dovnar B. P., Kozlov V. B. et al. (1983). Rail NDT evaluation during operational process and repair. Moscow: Transport.
3. Markov A. A. (1999). Problems of high-speed rails inspection laid in the way. Radioelektronika i sviaz', (1), pp. 23-38.
4. Antipov A. G., Markov A. A. (2014). Evaluation of transverse cracks detection depth in MFL rail NDT. Russian Journal of Nondestructive Testing, 50(8), pp. 481-490.
5. Antipov A. G., Markov A. A. (2014). Automation of signal analysis at magnetic flux leakage rail inspection. V mire NK, 64(2), pp. 25-30.
6. Markov A. A., Kuznetsova E. A., Antipov A. G., Verevkin A. J., (2014). Railway line diagnosis method. Patent No. RU2521095. Russian Federation.
7. Antipov A. G., Markov A. A. (2015). Application of correlation analysis for weld joint inspection by magnetic flux leakage method. V mire NK, 68(2), pp. 74-77.
8. Markov A. A. (2005). An ultrasonic technique of rail welds testing. Patent No. RU2309402. Russian Federation.
9. Priezhev S. S., Markov A. A., Koz’yakov A. B. (2007). Welded joints testing on Kuibishev railways. Put’ i Putevoe Hozyaistvo, (5), pp. 2-4.
10. Markov A. A., Antipov A. G. (2013). Magnetic NDT vehicle as a speed measurement device. Patent No. RU127703. Russian Federation.
11. Markov A. A., Antipov A. G. (2016). A technique of rail section shift evaluation. Patent No. RU2015108091. Russian Federation.
12. Markov A. A., Politai P. G., Makhovikov S. P., Alekseev D. V., Kuznetsova E. A. (2013). Comprehensive railway testing using new Avikon-03M NDT vehicle. V mire NK. 61(3), pp.74-79.

Рус

Статью можно приобрести в электронном виде (PDF формат).

Стоимость статьи 350 руб. (в том числе НДС 18%). После оформления заказа, в течение нескольких дней, на указанный вами e-mail придут счет и квитанция для оплаты в банке.

После поступления денег на счет издательства, вам будет выслан электронный вариант статьи.

Для заказа статьи заполните форму:

Форма заказа статьи



Дополнительно для юридических лиц:


Type the characters you see in the picture below



.

Eng

This article  is available in electronic format (PDF).

The cost of a single article is 350 rubles. (including VAT 18%). After you place an order within a few days, you will receive following documents to your specified e-mail: account on payment and receipt to pay in the bank.

After depositing your payment on our bank account we send you file of the article by e-mail.

To order articles please fill out the form below:

Purchase digital version of a single article


Type the characters you see in the picture below



 

 

 

 

 

.

.

 

 
Поиск
На сайте?
Сейчас на сайте находятся:
 214 гостей на сайте
Опросы
Понравился Вам сайт журнала?
 
Rambler's Top100 Яндекс цитирования