Журнал Российского общества по неразрушающему контролю и технической диагностике
The journal of the Russian society for non-destructive testing and technical diagnostic
 
| Русский Русский | English English |
 
Главная Архив номеров
22 | 12 | 2024
2020, 10 октябрь (October)

DOI: 10.14489/td.2020.10.pp.040-048

Тарабрин В. Ф.
СОПОСТАВЛЕНИЕ ХАРАКТЕРИСТИК ИСКАТЕЛЬНЫХ СИСТЕМ МОБИЛЬНЫХ СРЕДСТВ ДЕФЕКТОСКОПИИ РЕЛЬСОВ
(c. 40-48)

Аннотация. Рассмотрены характеристики искательных систем колесного типа и систем скольжения, применяемых для ультразвукового контроля рельсов, выполнено их сопоставление. Показано, что применение системы колесного типа, акустический тракт которой содержит жидкую среду с увеличенным временем распространения ультразвуковых колебаний, ограничивает скорость контроля величиной 60 км/ч. Представлены характеристики разработанной специалистами АО «Фирма ТВЕМА» искательной системы скольжения, обеспечивающей обнаружение дефектов рельсов с высокой достоверностью, эксплуатирующейся в условиях низких температур, реализующей скорость контроля до 140 км/ч, в том числе кривых участков пути. Приведены преимущества предложенной бесконтактной магнитной системы центрирования искательной системы, исключающей механический контакт с рельсом и зависимость точности центрирования от состояния рабочей грани головки рельса, обеспечивающей беспрепятственное прохождение стрелочных переводов, в том числе без снижения скорости контроля.

Ключевые слова:  ультразвуковой контроль, пьезопреобразователи, рельсы, искательные системы, колесная, скольжения, магнитная центрирующая система, сопоставление.

 

Tarabrin V. F.
COMPARISON OF CHARACTERISTICS OF SEARCHING SYSTEMS OF MOBILE MEANS OF RAILS OF RAIL DEFECTOSCOPY
(pp. 40-48)

Abstract. The characteristics of wheel-type search systems and sliding systems used for ultrasonic rail monitoring are considered, and their comparison is performed. It is shown that the use of a wheel-type system, the acoustic path of which contains a liquid medium with an increased propagation time of ultrasonic vibrations, limits the control speed to 60 km/h. It is noted that when passing a wheel-type search system of curved sections of track and rails with lateral wear, a change in the direction of propagation of the ultrasonic beam is observed due to a change in the tilt of the wheel relative to the rolling surface of the rail head, which reduces the reliability of detection of rail defects. The disadvantages of the wheel system also include a complex design, low maintainability, poor protection when operating at low temperatures and mechanical stresses, limitations on the ability to operate at high speeds, complicated alignment and, in general, the complexity of maintenance. The characteristics of the retrieval sliding system developed by the specialists of JSC Firma TVEMA are given that provide detection of rail defects with high reliability, operate at low temperatures, and realize a control speed of up to 140 km/h, including in curved sections of the track. The advantages of the proposed non-contact magnetic centering system of the search system, excluding mechanical contact with the rail and the dependence of the centering accuracy on the state of the working face of the rail head, providing unhindered passage of turnouts, including without reducing the speed of control, are presented.

Keywords: ultrasonic control, piezoelectric transducers, rails, search systems, wheeled, sliding, magnetic centering system, comparison.

Рус

В. Ф. Тарабрин (АО «Фирма ТВЕМА», Москва, Россия) E-mail: Данный адрес e-mail защищен от спам-ботов, Вам необходимо включить Javascript для его просмотра.  

Eng

V. F. Tarabrin (TVEMA Firm JSC, Moscow, Russia) E-mail: Данный адрес e-mail защищен от спам-ботов, Вам необходимо включить Javascript для его просмотра.  

Рус

1. Марков А. А. Зарубежные системы контроля рельсов: зарубежная техника // Путь и путевое хозяйство. 2010. № 9. С. 32 – 40.
2. Crocker B. Non-destructive Testing of Rail. URL: https://docplayer.net/5400871-Sperry-rail-international-a-rock wood-company-non-destructive-testing-of-rail.html
3. GB/T 28426–2012. Мобильные средства дефектоскопии. Технические требования. 中华人民共和国国家 标准 大型超声波刚刚探伤车. Rail flaw detection vehicle.
4. TJ/GW–2017. Съемные средства дефектоскопии. Технические условия. 双轨式钢轨超声波探伤仪 暂行技 术条件.
5. Пат. РФ на полезную модель № 150270, МПК B 61 K 9/08. Дефектоскоп совмещенного бесконтактного магнитного и ультразвукового контроля рельсового пути / В. Ф. Тарабрин, М. В. Тарабрин, П. В. Скворченков и др. Заявл. 29.08.2014. Опубл. 10.02.2015 // Бюл. 2015. № 4.
6. Пат. РФ на полезную модель № 189379. B 61 K 9/08; G 01 N 29/265. Искательное устройство мобильного ультразвукового дефектоскопа / В. Ф. Тарабрин, П. В. Скворченков, Д. В. Прядко, О. Н. Кисляковский. Заявл. 15.02.2019. Опубл. 03.06.2019 // Бюл. 2019. № 16.
7. Пат. РФ на изобретение № 2603451, МПК B 61 K 9/08. Дефектоскоп совмещенного бесконтактного магнитного и ультразвукового контроля рельсового пути / В. Ф. Тарабрин, М. В. Тарабрин, П. В. Скворченков и др. Заявл. 29.08.2014. Опубл. 27.11.2016 // Бюл. 2016. № 33.
8. Пат. РФ 2438901, МПК В 61 К 9/08. Устройство центрирования следящей системы мобильного дефектоскопа / В. Ф. Тарабрин, В. В. Анисимов, В. И. Деточенко. Заявл. 24.01.2014. Опубл. 20.04.2016 // Бюл. 2016. № 11.
9. Высокоскоростная система измерения профиля рельсов и геометрии рельсовой колеи «СОКОЛ-2.3». URL: https://tvema.all.biz/vysokoskorostnaya-sistema-izmereniya-profilya-g7049073
10. Тарабрин В. Ф. Комплексирование методов, разработка и внедрение систем диагностики рельсового пути // Контроль. Диагностика. 2018. № 9. С. 30 – 47. DOI: 10.14489/td.2018.09.pp.030-047

Eng

1. Markov A. A. (2010). Foreign rail control systems: foreign technology. Put' i putevoe hozyaystvo, (9), pp. 32 – 40. [in Russian language]
2. Crocker B. Non-destructive Testing of Rail. Available at: https://docplayer.net/5400871-Sperry-rail-international-a-rockwood-company-non-destructive-testing-of-rail.html
3. Mobile devices for flaw detection. Technical requirements. National Standard No. 3. GB/T 28426–2012. 中华人民共和国国家 标准 大型超声波刚刚探伤车. Rail flaw detection vehicle.
4. Removable flaw detection equipment. Technical conditions. National Standard No. TJ/GW–2017. 双轨式钢轨超声波探伤仪 暂行技 术条件.
5. Tarabrin V. F., Tarabrin M. V., Skvorchenkov P. V. et al. (2015). Flaw detector for combined non-contact magnetic and ultrasonic inspection of the track. Ru Patent on Utility Model No. 150270. Russian Federation. [in Russian language]
6. Tarabrin V. F., Skvorchenkov P. V., Pryadko D. V., Kislyakovskiy O. N. (2019). Searching device of mobile ultrasonic flaw detector. Ru Patent on Utility Model No. 189379. Russian Federation. [in Russian language]
7. Tarabrin V. F., Tarabrin M. V., Skvorchenkov P. V. et al. (2016). Flaw detector for combined non-contact magnetic and ultrasonic inspection of the track. Ru Patent on Utility Model No. 2603451. Russian Federation. [in Russian language]
8. Tarabrin V. F., Anisimov V. V., Detochenko V. I. (2016). Centering device for tracking system of mobile flaw detector. Ru Patent on Utility Model No. 2438901. Russian Federation. [in Russian language]
9. High-speed system for measuring the profile of rails and the geometry of the rail track "SOKOL-2.3". Available at: https://tvema.all.biz/vysokoskorostnaya-sistema-izmereniya-profilya-g7049073 [in Russian language]
10. Tarabrin V. F. (2018). Integration of methods, development and implementation of track diagnostic systems. Kontrol'. Diagnostika, (9), pp. 30 – 47. [in Russian language] DOI: 10.14489/td.2018.09.pp.030-047

Рус

Статью можно приобрести в электронном виде (PDF формат).

Стоимость статьи 350 руб. (в том числе НДС 18%). После оформления заказа, в течение нескольких дней, на указанный вами e-mail придут счет и квитанция для оплаты в банке.

После поступления денег на счет издательства, вам будет выслан электронный вариант статьи.

Для заказа скопируйте doi статьи:

10.14489/td.2020.10.pp.040-048

и заполните  форму 

Отправляя форму вы даете согласие на обработку персональных данных.

.

 

Eng

This article  is available in electronic format (PDF).

The cost of a single article is 350 rubles. (including VAT 18%). After you place an order within a few days, you will receive following documents to your specified e-mail: account on payment and receipt to pay in the bank.

After depositing your payment on our bank account we send you file of the article by e-mail.

To order articles please copy the article doi:

10.14489/td.2020.10.pp.040-048

and fill out the  form  

 

.

 

 
Поиск
На сайте?
Сейчас на сайте находятся:
 80 гостей на сайте
Опросы
Понравился Вам сайт журнала?
 
Rambler's Top100 Яндекс цитирования